torsdag 5 juli 2012

Dammning, nattning & Ernst

Vilken sommardag!!!
I dag har dagen bjudit på målning, städning, sol & bad och grillning.

Veckans andra dagar har gått i ungefär samma anda; målning, lek, sol och bad + en massa glass;



Trots vackert väder så blev det alltså städning på förmiddagen. Tänkte ägna några ord åt just begreppet dammning (men hjälp hur stavas det egentligen inte får det vara dubbla m i samband med ytterligare en konsonant då blir det väl en krock eller vad är det jag lärt och lär? men annars blir det ju damning....??!) . Hörde för ett par dagar sedan några grabbar här hemma diskutera städning där det var eniga om att de helst tog delen med dammsugning hemma. Den andra delen, nämligen dammning, var ett begrepp de tyckte var alltför diffust och kunde variera väldigt i tidsomfattning. Så vad innebär egentligen dammning???

För mig blir dammning ofta allt som innefattas i städning som inte har med dammsugning och golvtorkning att göra och som heller inte ingår i grovstädning så som ugnsrengöring, fönsterputs etc... En klassisk dammning börjar med att plocka undan alla lösa prylar på fel plats, sen rullar dammningen på med diverse inslag; spraytorka alla ytor; bord, hyllor, fönsterbrädor, skåpluckor, tavelramar, spegelputs.... men hoppsan det finns visst stryktvätt att vika, gör en avstickare och lägger i en tvätt, blommor vattnas, oops posten behöver visst sorteras, idag behövdes visst gallren nere vid kyl och frys rengöras.... det mesta kan rymmas i begreppet dammning... och ja, jag skulle också föredra dammsugningsdelen i alla fall med min definition av dammning;)

Vi hann i alla fall med sol och pooldopp! Lovely!

Vid kvällsgrillningen höll lillen på att somna över maten. Jag frågade pappsen om han trodde att lillen njöt av maten eller var fasligt trött (soliga bad kan suga musten ur både liten och stor...). Vid kvällsbadet efter maten så sov lillen nästan, fick hålla i stötta upp=) och snabba på. Och visst skulle man då kunna tro att nattningen 5 minuter senare skulle gå som en dans, men icke...

Nu är i alla fall gullungen i säng och jag är bänkad framför tvn, så nu ska jag ägna Ernst min fulla uppmärksamhet.

sES

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar